Wijs de klant de weg in zorgverzekeringsland 

Wijs de klant de weg in zorgverzekeringsland 

Elk jaar in november en december staan zorgverzekeraars in de startblokken om nieuwe klanten aan zich te binden. Een enorm aanbod van verschillende zorgverzekeringen passeert de revue in advertenties en commercials. “Het is voor veel patiënten een black box om tot de juiste informatie te komen, met soms onverwachte zorgkosten tot gevolg,” zei Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland. Dat bleek uit onderzoek onder ruim 12.000 respondenten. Kortom: betere informatie voor verzekerden is hard nodig.

Maak minder (dat is vier keer beter

Magazines, programma- en projectwebsites, e-learnings, nieuwsbrieven, uitgebreide jaarverslagen: wij van communicatie schrijven, ontwerpen, bouwen en printen wat af elke dag. Met de beste bedoelingen en over mega-interessante onderwerpen, ongetwijfeld. Toch zou het voor iedereen beter zijn als we een onsje minder doen. Of beter: dat we ons überhaupt beperken tot een onsje.

Hej Kim of Geachte K. de Vries: hoe kies je een gender-neutrale aanspreekvorm?

Hej Kim of Geachte K. de Vries: hoe kies je een gender-neutrale aanspreekvorm?

Ikea’s Hej Kim versus Geachte mevrouw De Vries van de Kamer van Koophandel. Twee uitersten die laten zien dat je bij het aanspreken van je lezers nogal wat keuzes hebt. En tegenwoordig komt daar nog bij dat ruim een half miljoen Nederlanders niet meer automatisch in het hokje man of vrouw geduwd wil worden. Veel organisaties zijn zich daar steeds meer van bewust. Maar hoe verwerk je dat in je aanspreekvorm?

Een betere structuur maakt besluitbrieven begrijpelijker

Een betere structuur maakt besluitbrieven begrijpelijker

Overheidsinstellingen versturen jaarlijks duizenden besluitbrieven. Dit soort brieven zijn voor een groot deel van de samenleving lastig te begrijpen. Ik onderzocht of lezers besluitbrieven beter begrijpen door de structuur te veranderen. En wat blijkt? Door tekstvlakken toe te voegen en de structuur hier en daar te veranderen, kun je een brief een stuk begrijpelijker maken. 

Engelse woorden in Nederlandse teksten: wel of niet doen?

Engelse woorden in Nederlandse teksten: wel of niet doen?

Veel Engelse woorden zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks taalgebruik. Computer, website, barbecue, of online shoppen: sommige leenwoorden vallen nauwelijks op. En in je eigen bubbel kan ook Engels vakjargon de normaalste zaak lijken. Toch roepen woorden als claim, skills of commitment bij veel Nederlanders vragen op. Iets om als tekstschrijver voor op je hoede te zijn.

Interview met Margaret Wouters (RIVM): hoe het RIVM regels rond chemische stoffen behapbaar maakte

Interview met Margaret Wouters (RIVM): hoe het RIVM regels rond chemische stoffen behapbaar maakte

Werken met chemische stoffen is aan enorm veel regels gebonden. Toen er twee vernieuwde Europese verordeningen (REACH en CLP) van kracht werden, moest het RIVM samen met Coform op zoek naar manieren om die regels laagdrempelig te communiceren. Margaret Wouters, senior RIVM-beleidsmedewerker, vertelt hoe ze dit aanpakten en wat het oplevert.