Een onderzoeksrapport waar niemand een speld tussen krijgt

Taaie kost. Saai. Veel tekst. Een onderzoeksrapport leest meestal niet echt als een trein. Maar dat kán wel! Met een piramidale opbouw vangt je rapport meteen de aandacht. En bouw je in 10 stappen een betoog waar niemand een speld tussen krijgt.

Zo schrijf je een goed onderzoeksrapport met een piramidale opbouw:

0️⃣ Laat je eigen verhaal los. Het is voor de doelgroep niet zo relevant hoe jij je onderzoek hebt opgezet. De resultaten of aanbevelingen zijn veel interessanter.

1️⃣ Maak je doelgroep zo specifiek mogelijk. En maak keuzes. Hoe beter je kiest, hoe scherper je verhaal wordt. Bedenk welke zorgen de gekozen doelgroep heeft. Waar worden ze blij van? En wat weten ze al over jouw onderwerp?

2️⃣ Denk na over een concreet doel. ‘Informeren’ is als doel nogal vaag. Dan zal niemand straks heel hard gaan lopen. Bedenk goed wat jij wil dat je doelgroep straks anders gaat doen.

3️⃣ Begin – als oefening – met het schrijven van je belangrijkste boodschap, in 1 of 2 zinnen. Voor jouw publiek. En jouw doel. Daag jezelf uit om daar scherpte in aan te brengen.

Nu ga je het verhaal piramidaal opbouwen.

Een vaste systematiek helpt daarbij. De stappen lijken misschien niet altijd logisch omdat ze niet jouw eigen onderzoekstraject volgen.

Maar geloof me: als je het gaat doen, vallen alle puzzelstukjes logisch in elkaar. 🧩

4️⃣ Beantwoord – zo vaak als nodig is, maar liever niet meer dan 5 keer – de waarom-vraag, de hoe-vraag óf de wat-vraag. Gebruik ze niet door elkaar. De keuze voor de juiste vraag is essentieel. Welke vraag je kiest, hangt af van het doel dat je bij 2️⃣ hebt geformuleerd.

  • Wil je beschrijven wat belangrijk is, kies dan voor het beantwoorden van de wat-vraag.

  • Wil je een plan of aanpak voorstellen, dan geef je antwoorden op de hoe-vraag.

  • Wil je de redenen geven voor jouw boodschap, beantwoord dan de waarom-vraag.

5️⃣ Beschrijf vervolgens de context. In welke maatschappelijke, politieke, economische of sociale situatie zit je publiek? Maak dit zo specifiek en herkenbaar mogelijk voor de gekozen doelgroep. Dit wordt het begin van je verhaal.

6️⃣ Bedenk voor welk probleem of welk issue jouw boodschap uit stap 3️⃣ de oplossing is. Of welke kans jouw boodschap gaat verzilveren. Dat komt na de context. En daarna komt de boodschap. Zo wordt het een logisch geheel.

7️⃣ Nu onderbouw je de antwoorden die je in stap 4️⃣ hebt opgeschreven. Met analyses, cijfermatig materiaal, lessons learned etc. Het hart van je onderzoek. Maar dan in een logische en aansprekende context geplaatst.

8️⃣ Sluit je betoog af met een heldere call-to-action. Maak duidelijk wat jij wil dat jouw publiek gaat doen.

9️⃣ Schrijf een aantrekkelijke titel die precies de lading dekt.

Succes! Hulp nodig bij het structureren en schrijven van je onderzoeksrapport? Neem dan contact op met John Galinsky.