Informatie in de wachtkamer: zo help je patiënten echt

Foto: IDS Media

Informatie in de wachtkamer: zo help je patiënten echt

Of je nou huisarts bent, apotheker, tandarts, fysiotherapeut of medisch specialist, je hebt een wachtruimte voor patiënten. De meeste patiënten brengen daar toch wel een paar minuten in door. Daarmee is het een gewilde plek om patiënten te informeren. Niet alleen voor de medisch professional zelf, maar ook voor andere organisaties. Animaties voor het wachtkamerscherm, folders, posters, het informatieaanbod is enorm. Met welk aanbod help je patiënten nou echt? Een paar tips.

Sluit aan bij de informatiebehoefte van de patiënten

Zoals gezegd: er zijn veel organisaties geïnteresseerd in een plekje in de wachtkamer. Maar: sluit hun informatieaanbod aan bij de behoeften van de patiënten? Kijk eens goed naar de samenstelling van de patiëntengroep. Welke culturele achtergronden hebben de patiënten? Zijn er veel ouderen of juist veel jongeren? Zijn er veel of juist weinig patiënten met een chronische aandoening? Dé patiënt bestaat niet. Kijk dus goed naar de samenstelling van de patiëntengroep en biedt in de wachtkamer informatie aan die aansluit bij de behoeften van die specifieke groep.

Houd het begrijpelijk

Wachtkamerinformatie die patiënten echt helpt, is vooral begrijpelijk. Bekijk ter inspiratie de voorlichtingsmaterialen in eenvoudige taal van Pharos eens. Niet iedereen kan ingewikkelde, schriftelijke informatie goed volgen. Een goede richtlijn is om voor geschreven informatie uit te gaan van taalniveau B1 of A2. Het grootste deel van de bevolking kan teksten dan begrijpen. Ook beeldelementen kunnen helpen om geschreven informatie begrijpelijker te maken. Dat kunnen illustraties zijn, maar bijvoorbeeld ook structuurelementen, zoals koppen, kleurvlakken en tekstkaders. En bedenk: met eenvoudige informatie help je niet alleen degenen die moeite hebben met lezen en schrijven. Hoger opgeleiden lezen bijvoorbeeld ook liever eenvoudige teksten, omdat het gemakkelijker en sneller leest.

Maak een planning

Er zijn vaste momenten in het jaar waarop patiënten behoefte hebben aan informatie. Bijvoorbeeld over de griepprik of de pneumokokkenvaccinatie in het najaar. Informatie over hooikoorts in het voorjaar en de zomer. Of informatie over het innemen van medicijnen tijdens de ramadan. Met een planning kun je proactief informatie over dit soort terugkerende onderwerpen geven. Zet die vaste momenten daarom in een communicatiekalender. Denk ook aan momenten waarop de media mogelijk aandacht besteden aan gezondheid en ziekte. Zoals de diabetesweek of wijs op reis. Op internet staan handige overzichten waarin dat soort momenten zijn opgenomen. Een voorbeeld is de issuekalender.

Bespaar tijd met een slimme aanpak

De werkdruk voor (para)medische professionals is hoog, wordt die hiermee nog hoger? Een slimme aanpak kan je helpen. Als je op basis van de communicatiekalender heldere informatie geeft op het juiste moment, kun je vragen van patiënten ondervangen. Veel informatie hoef je bovendien niet helemaal zelf te maken, maar is kant-en-klaar beschikbaar. Maak daar gebruik van als het past bij jouw patiëntengroep. En, misschien wel de belangrijkste tip: vraag patiënten wat zij van de informatie in de wachtkamer vinden. Zij weten het beste of ze geholpen zijn met de informatie die beschikbaar is.