Weten is nog steeds geen doen – maar wat wel?
Het is nu vijf jaar geleden dat de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) het rapport ‘Weten is nog geen doen’ uitbracht. Ook na vijf jaar – inclusief ruim twee jaar corona – nog steeds enorm actueel. Tijd om weer eens te kijken: waarom is weten geen doen, en vooral: hoe zorg je dat mensen wél in actie komen?
5 tips: begrijpelijke juridische teksten voor mensen met een verstandelijke beperking
Juridische teksten zijn voor veel mensen lastig te begrijpen. En voor mensen met een verstandelijke beperking al helemaal. Voor Philadelphia Zorg herschreef ik een huurcontract voor precies deze doelgroep: mensen met een verstandelijke beperking die een huis huren bij Philadelphia. Hoe zorg je dat zij weten waar ze voor tekenen?
Interview met Margaret Wouters (RIVM): hoe het RIVM regels rond chemische stoffen behapbaar maakte
Werken met chemische stoffen is aan enorm veel regels gebonden. Toen er twee vernieuwde Europese verordeningen (REACH en CLP) van kracht werden, moest het RIVM samen met Coform op zoek naar manieren om die regels laagdrempelig te communiceren. Margaret Wouters, senior RIVM-beleidsmedewerker, vertelt hoe ze dit aanpakten en wat het oplevert.
In één dag betere standaardmails van de ICT-afdeling
“Er is een ticket aangemaakt onder nummer LP3454001.” In veel organisaties ontvang je zulke automatische mails bij ICT-vragen. De communicatie vanuit servicedesks kan menselijker én helpender. En wel in 1 dag.
UX laat zien: alles kan getest – en simpeler dan je denkt
Op zoek naar inspiratie voor betere klantcommunicatie? Kijk eens over ’t muurtje naar de techwereld! Daar is gebruikerservaring – user experience of UX – het onderwerp van duizenden podcasts, nieuwsbrieven, blogs en artikelen. Gebruikerservaring en klantcommunicatie zijn nauw verwant, dus daar valt wat te halen! Vandaag les 1: alles kan (en moet) getest.
Waarom ook jouw privacyverklaring begrijpelijk moet zijn
‘Mag dit wel volgens onze privacyverklaring?’ Die vraag heb je vast weleens gehoord in jouw organisatie. En misschien wist eigenlijk niemand het antwoord. Of viel de vraag in ‘grijs gebied’. Herkenbaar?
Bescheidenheid siert de mens…. of toch niet?
Toen Pauline Smabers en ik in 2010 Coform begonnen, wilden we een paar dingen echt heel goed doen. Hoe weet je 10 jaar later of je daar inderdaad in slaagt? We besloten het gewoon aan onze klanten te vragen. Gabriël Koops van DiKo voerde het onderzoek uit.