Ons werk

UX writing voor Oikocredit
Sociaal-ethisch beleggingsfonds Oikocredit bouwt een nieuwe website om (toekomstige) klanten zo goed mogelijk te informeren over hun belangrijke werk. Coform leverde de ‘microcopy’ – menu’s en knoppen die de wegwijzers van de website vormen. Zo maakt Oikocredit het potentiële investeerders makkelijk om te leren over, en starten met, social impact investing. Lees hier wat we deden.

De websiterevolutie van UWV
Op de UWV-website zoeken mensen antwoorden op belangrijke vragen. Bijvoorbeeld over hun inkomsten, werk of uitkering. Door de jaren heen was de website uitgegroeid tot een doolhof van informatie, dat bijna niet bruikbaar was op mobiel. Tijd voor een grote ingreep! Coform hielp UWV bij het maken van een nieuwe indeling en het schrijven van de webpagina’s. Lees hier hoe we dat deden.

Beeldbrief voor RDW en CBR: makkelijk je rijbewijs verlengen
Elk jaar verlengen ruim 1,5 miljoen mensen hun rijbewijs. En al die mensen krijgen daarover een brief van de RDW. Ook op de achterkant van de brief staat informatie, over de Gezondheidsverklaring van het CBR. Dat riep vragen op. De RDW en het CBR vroegen Coform te helpen de brief begrijpelijker te maken. Zo deden we dat.

Donorkeuze zonder drempels
Wel of niet je organen doneren. Dat is voor veel mensen een ingewikkelde keuze. Maar wel een heel belangrijke – zeker nu je automatisch donor wordt als je niet kiest. Essentieel dus om het mensen zo makkelijk mogelijk te maken om die keuze door te geven. Coform adviseerde het CIBG, onderdeel van het ministerie van VWS, over het papieren formulier en de bijbehorende brief en flyer. Lees er hier meer over.

Een weg uit de schulden
Wie in de schulden zit, heeft veel aan z’n hoofd. Er is vaak geen snelle of makkelijke uitweg. Waar moet je beginnen? Gelukkig helpt de klantbegeleider van de gemeente hierbij. De gemeente Den Haag had behoefte aan communicatiemiddelen bij gesprekken tussen klantbegeleiders en mensen met schulden. Simpel is slim bedacht het visuele concept en werkte dit inhoudelijk uit met Coform. En dat pakten we zo aan.

UWV-brieven: duidelijker en menselijker
UWV verstuurt jaarlijks meer dan 11 miljoen brieven. Ontvangers vinden die brieven vaak ingewikkeld en afstandelijk. UWV wil dat veranderen: niet alleen de wet uitvoeren, maar de klant centraal stellen en de menselijke maat terugbrengen. UWV is daarom gestart met een ‘brievenchallenge’ om de honderd meest verstuurde brieven snel te verbeteren. En Coform doet mee. Lees hier meer over de UWV-brievenchallenge.

Corona: extra complex in de gehandicaptenzorg
Iedereen wordt geraakt door de coronacrisis. Maar de kwetsbare mensen extra hard. Zoals mensen met een verstandelijke beperking. De maatregelen hebben grote invloed op hun dagelijkse structuur. Ze kunnen bijvoorbeeld niet meer naar de dagbesteding. Of bij hun familie op bezoek. Philadelphia Zorg vroeg Coform om de coronamaatregelen uit te leggen aan cliënten en hun familieleden. Lees hier hoe we dat deden.

Jongeren staan sterk met de privacyapp
Jongeren in de jeugdhulp of jeugdbescherming kunnen zich soms machteloos voelen: ‘Iedereen praat over mij, maar niemand vertelt mij wat! Mag dat allemaal zomaar?’ Dat moet duidelijker. Coform ontwikkelde de PrivacyApp: het houvast voor jongeren in de jeugdhulp om zich sterk te maken voor hun privacyrechten. In opdracht van ministerie, gemeenten en twintig jeugdzorginstellingen. Bekijk hier wat dat opleverde.