5 tips voor een goede beeldbrief

In een beeldbrief staat naast tekst, ook beeld zoals kleurvlakken, iconen en illustraties. Hoe maak je in korte tijd een dijk van een beeldbrief? 💥

1. Maak de brief met mensen uit verschillende expertises.

Denk aan een jurist, vormgever, IT’er en medewerker van het klantcontactcentrum. Organiseer een sessie waarin je de brief gezamenlijk maakt. Zo kun je direct knopen doorhakken. En het is enorm leuk!

2. Bepaal vooraf wat de ambitie is en wat de uitgangspunten zijn.

Doe dit gezamenlijk, voordat je de brief gaat maken. Hier kun je op terugvallen als er discussies of dilemma’s ontstaan tijdens het maken van de brief.

3. Begin met de structuur.

Wat is de hoofdboodschap, wat is de gevraagde actie, en wat is secundaire informatie? Structureer de informatie op belangrijkheid: begin met de hoofdboodschap, en bundel informatie die bij elkaar hoort.

4. Zorg voor rust in de brief.

Uit gebruikersonderzoek blijkt dat 1 pagina met veel tekst, kolommen en visuele ondersteuning moeilijk te verwerken is. Wees niet bang om de inhoud over twee pagina’s te verspreiden: witruimte helpt de lezer om de informatie rustig door te nemen.

5. Let op toegankelijkheid.

Als je kleurvakken gebruikt, is contrast bijvoorbeeld belangrijk. En als je brief meerdere kolommen heeft, geef je de leesvolgorde aan voor voorleessoftware (als de brief ook online verstuurd wordt).

Hulp nodig bij het maken van een beeldbrief? Neem contact met ons op. Wij maakten eerder beeldbrieven voor CBR, RDW en UWV. We kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.

Vorige
Vorige

Gooi elke maand de allerslechtste brieven op de tafel van je bestuurder

Volgende
Volgende

10 tips voor animatiescripts