UWV-brieven: duidelijker en menselijker

UWV verstuurt jaarlijks meer dan 11 miljoen brieven. Ontvangers vinden die brieven vaak ingewikkeld en afstandelijk. UWV wil dat veranderen: niet alleen de wet uitvoeren, maar de klant centraal stellen en de menselijke maat terugbrengen. UWV is daarom gestart met een ‘brievenchallenge’ om de honderd meest verstuurde brieven snel te verbeteren. En Coform doet mee.

De brievenchallenge werkt met een speciale methode: de Sandbox-methode. We verbeteren steeds in twee dagdelen een brief. Dat doen we in een team met mensen uit verschillende vakgebieden, zoals een klantcontactmedewerker, redacteur, klantcommunicatieadviseur, inhoudelijk deskundige, gedragsdeskundige en jurist. Tussendoor leggen we de brief voor aan een klantenpanel. We herschrijven de brieven in begrijpelijke taal, verbeteren de structuur en voegen kopjes toe. Ook schrijven we met meer empathie.

Klanten vinden de nieuwe brieven duidelijker en prettiger leesbaar. Menselijker en inlevend. Ze weten wat ze moeten doen, en voelen zich beter begrepen. Dat stelt gerust en neemt onzekerheid weg. En het zorgt ervoor dat mensen eerder doen wat UWV van ze vraagt.

Als ik aan Coform denk, denk ik aan vakmanschap, flexibiliteit en laagdrempelige samenwerking.
— Wiebe Rengelink, senior projectleider UWV