Een weg uit de schulden

Wie in de schulden zit, heeft veel aan z’n hoofd. Er is vaak geen snelle of makkelijke uitweg. Waar moet je beginnen? Gelukkig helpt de klantbegeleider van de gemeente hierbij. De gemeente Den Haag had behoefte aan communicatiemiddelen bij gesprekken tussen klantbegeleiders en mensen met schulden. Simpel is slim bedacht het visuele concept en werkte dit inhoudelijk uit met Coform.

De eerste stap: interviews met de klantbegeleiders die de gesprekken voeren. Zij zien waar het vastloopt. Zo maakten we middelen die aansluiten bij de praktijk, en het gemeentelijke beleid ondersteunen.

Het resultaat: heldere afspraken tussen de gemeente en jou als hulpvrager. In duidelijke taal. Je vinkt af welke stappen je hebt gezet, en bekijkt wat je nog moet doen. Tijdens ieder gesprek onderzoek je waar je staat, en waar je nog aan moet werken. Samen met je begeleider maak je een persoonlijk plan van aanpak. Kortom, middelen die overzicht bieden. En die je zelf kunt invullen. Zodat het echt over jóu gaat.

De klantbegeleiders zijn blij en gebruiken de middelen volop. Voor iemand met schulden is het de route naar financiële zelfstandigheid.

Coform en Simpel is slim hebben zich echt verdiept in de materie. En ze waren altijd kritisch, met het oog op de begrijpelijkheid voor de burger.
— Leonie Otto, gemeente Den Haag