Beeldbrief voor RDW en CBR: makkelijk je rijbewijs verlengen

Elk jaar verlengen ruim 1,5 miljoen mensen hun rijbewijs. En al die mensen krijgen daarover een brief van de RDW. Ook op de achterkant van de brief staat informatie, over de Gezondheidsverklaring van het CBR. Dat riep vragen op. De RDW en het CBR vroegen Coform te helpen de brief begrijpelijker te maken. Zo deden we dat:

  1. We maakten scherpe keuzes. Samen bepaalden we de belangrijkste boodschap. En we keken welke informatie aanvullend of ondersteunend was. Vervolgens maakten we scherpe keuzes: wat mag blijven, wat kan weg? We schrapten alles wat pas later in het klantproces relevant is. Zo bleef alleen de essentie over.

  2. We voegden visuele elementen toe om de tekst te ondersteunen. Een kleurvlak trekt direct de aandacht: daar staat de actie die de klant moet ondernemen. Een pijl wijst naar de meest urgente mededeling: begin op tijd. De aanleiding en de vervolgstappen staan onder de hoofdboodschap. En alle losse ‘weetjes’ zijn met kleine pictogrammen ondersteund.

  3. De RDW én het CBR hebben de brief laten testen. Mensen vinden de brief begrijpelijk. De vormgeving draagt daaraan bij. De pictogrammen zijn niet voor iedereen duidelijk, maar ze helpen bij het lezen en geven de brief een prettige uitstraling.

Bekijk de brief ‘Uw rijbewijs verloopt’ die we maakten.

Ik vind de brief vrij duidelijk, het is een soort stappenplan.
— Deelnemer klanttest