Maak minder (dat is vier keer beter

Magazines, programma- en projectwebsites, e-learnings, nieuwsbrieven, uitgebreide jaarverslagen: wij van communicatie schrijven, ontwerpen, bouwen en printen wat af elke dag. Met de beste bedoelingen en over mega-interessante onderwerpen, ongetwijfeld. Toch zou het voor iedereen beter zijn als we een onsje minder doen. Of beter: dat we ons überhaupt beperken tot een onsje. Want dat is:

Beter voor je boodschap

Als je altijd alles wat je organisatie doet communiceert, verdwijnen de krenten in een veel te grote hoeveelheid contentpap. Doodzonde. Dwing jezelf te bepalen welke onderdelen het verspreiden écht waard zijn – bijvoorbeeld door het je doelgroep te vragen, en door het succes van je uitingen te meten. Concentreer je vol op de favorieten, en maak de rest gewoon eens niet. Zo voorkom je dat je communicatie concurreert met zichzelf. 

 

Beter voor je doelgroep

20 jaar geleden hadden wetenschappers het al over information overload, en de stress die dat oplevert. Sindsdien is de hoeveelheid informatie exponentieel toegenomen, en AI-gegenereerde content gaat dit ongetwijfeld nog veel erger maken. Dus wees lief voor je doelgroep, en draag niet onnodig bij aan dit bombardement.

 

Beter voor je tijd, energie en budget

Vergeet jezelf ook niet! Je kunt je tijd en budget maar één keer gebruiken. Schrap matig belangrijke zaken en maak ruimte voor de écht essentiële middelen. En wees ook daar kritisch: voor hetzelfde geld laat je van een jaaroverzicht een boekwerk aan interviews maken, óf een video met 10 kernachtige quotes en krachtige beelden. Je mag zelf verzinnen welke vorm leuker is om te maken (en te ‘consumeren’). 

 

Beter voor de planeet

Al die gratis verspreide, matig gelezen glossy magazines hebben nogal een ecologische voetafdruk. Maar zoals Gerry McGovern schrijft in het boek World Wide Waste: ook webpagina’s, e-mails en animaties vervuilen omdat ze allemaal een stukje stroomvretende server bezighouden. Ergo: elke nieuwsbrief die je niet verstuurt is toch weer een kleine klimaatwinst.


Het kan ook korter

Je kunt middelen helemaal schrappen (doe dat ook), maar inkorten kan ook een goede strategie zijn. Bijvoorbeeld zo:

  • Een serie interviews van 300 woorden > een serie quotes met de kernboodschappen in 50 woorden

  • Een publieksjaarverslag van 25 kantjes > een videojaaroverzicht van 1,5 minuut

  • Een nieuwsbrief vol links naar lange artikelen op je website > een nieuwsbrief zonder links die je in 250 woorden alle informatie geeft

  • Een geïllustreerde brochure > een infographic


Wees die mindfulle maker!

Minder communiceren heeft dus niks met werkweigering of luiheid te maken. Ga er dan ook prat op! Kondig luidkeels aan dat je van nu af aan communicatief minimalist bent – een spartaans strateeg, mindful maker, de Marie Kondo van de middelen – en inspireer collega’s om hetzelfde te doen. Voor een aandachtiger én relaxtere doelgroep, een legere agenda – en een schonere planeet.